|
|
Ook in deze
reeks: Feminisme?
Tisdat
Veganisme? Tisdat
DE
WERELD VERBETEREN
Dat
er van alles mis is in de wereld hoef ik niemand te vertellen. Lees de
kranten maar, kijk naar het journaal. Wat is de oorzaak van die problemen,
zijn ze op te lossen, en hoe zou dat het beste kunnen?
ANARCHIE
Als je de kranten moet geloven is anarchie het ergste dat een samenleving kan
overkomen, chaos, het recht van de sterkste, bloederige taferelen. Dat is
echter geen anarchie maar een puinhoop!

Anarchie
is dus een toestand waarin niemand heerst over een ander. Wie wil er
overheerst worden? Niemand toch? Dan is het logies om ook zelf niet te
heersen over anderen. Geen bazen, geen knechten. Iedereen is vrij. Dat is
één deel, misschien wel het belangrijkste deel van het verhaal. Het
andere deel gaat over samenwerken, of eigenlijk samen leven. De een heeft
misschien door mazzel veel meer mogelijkheden dan een ander. Een ander
heeft juist pech. Anarchisten zijn er niet op uit om van anderen te
profiteren, maar om zo te leven dat je elkaar niet belemmert en dat je
elkaar helpt als dat nodig is. Simpel, of niet? Als iedereen het hiermee
eens zou zijn, en het ook in praktijk bracht, dan hadden we in één klap
een mooie wereld!
IS
ANARCHIE MOGELIJK?
Veel
mensen denken echter dat het een rotzooitje wordt als er geen leiders
zijn. Dus denken ze dat anarchie, samenleven zonder macht, zonder
heerschappij, niet mogelijk is. Ze kunnen zich niet voorstellen dat alle
mensen zich uit zichzelf verantwoordelijk zullen gedragen. Toch is dat in
theorie mogelijk. En ook in de praktijk is er veel mogelijk. Bij een ruzie
meteen de tegenstander de kop inslaan, dat doen erg veel mensen níet.
Omdat ze bang voor straf zijn? Nee, omdat ze aardig zijn! Dus waarom die
lijn niet verder doortrekken? In elk geval kan het geen kwaad als alle
mensen die dwang en heerschappij iets vervelends vinden ertegen
protesteren. En natuurlijk kunnen ze zelf zó leven dat ze geen dwang
uitoefenen op anderen. Dan is de wereld al een tikkeltje richting anarchie
opgeschoven. Dat zou wel eens aanstekelijk kunnen werken op anderen, en
dan...
VAN
NATURE GOED - VAN NATURE SLECHT
De
mens is van nature goed noch slecht. Mensen hebben wel de neiging om te
zorgen dat zij het zèlf in elk geval goed hebben, om te kunnen overleven.
Maar ze kunnen ook nadenken en met elkaar meevoelen. Daardoor kunnen ze
inzien dat wat prettig lijkt voor jezelf soms onprettig voor anderen is,
en dat het beter is om zo te handelen dat je steeds vanuit het geheel
denkt, vanuit wat goed of prettig is voor jezelf èn anderen.
PROTESTEREN
Er
is in het verleden al heel wat tegen dwang, onderdrukking en uitbuiting
geprotesteerd. En vaak met sukses. Bijna iedereen die in dit deel van de
wereld woont heeft ten minste een dak boven het hoofd en genoeg te eten.
De uitbuiting van mensen heeft zich grotendeels verplaatst naar de 'derde
wereld'.
EEN
BETERE WERELD VOOR IEDEREEN
Tegen
uitbuiting van de derde wereld wordt nu gelukkig ook geprotesteerd,
bijvoorbeeld door de andersglobalisten. Wat daaraan opvalt, is dat een
groot gedeelte van de mensen in deze beweging niet in opstand komt om er
zelf beter van te worden, maar omdat ze streven naar een betere wereld
voor iedereen! Een zelfde onbaatzuchtige houding zie je bij aktivisten die
strijden voor het welzijn of de vrijheid van dieren.
ANARCHISME
GAAT OVER HET HELE LEVEN
Vroegere
anarchisten waren voornamelijk bezig met de klassenstrijd, en/of hun
individele vrijheid. Nu zijn er allerlei onderwerpen aan het streven
toegevoegd: vrouwenstrijd (ook alle vormen van macht in het privéleven
afschaffen), anti-racisme, dierenstrijd, verdediging van natuur en milieu,
enzovoort. Alles, ook het heel persoonlijke, is politiek! En het politieke
heeft niets te maken met stropdassen, maar beslaat het hele leven en gaat
iedereen aan.
STEMMEN
Anarchisten
(de meesten althans) stemmen niet. Niet alleen omdat er geen enkele partij
is waar ze het mee eens zijn, maar vooral omdat ze het hele systeem, de
parlementaire demokratie, niet zien zitten. Ze willen hun
verantwoordelijkheid niet uit handen geven aan een stel bestuurders.
Anderen zeggen: als je niet hebt gestemd moet je ook niet protesteren, je
hebt immers je kans gehad. Maar is er ooit demokraties voor de
parlementaire demokratie gekozen? Nee dus.
IS
ANARCHIE BETER DAN DEMOKRATIE?
Veel
mensen denken dat demokratie het hoogst haalbare is voor de mensheid.
Demokratie wil letterlijk zeggen dat het volk aan de macht is. Dat is dus
een verschil met anarchisme, waar niemand 'aan de macht' is. Eigenlijk is
wat wij hier kennen geen echte demokratie. 'Het gewone volk' mag om de
vier jaar stemmen. Voor de rest valt het erg tegen wat je in te brengen
hebt. Er wordt vaak slecht geluisterd, en regeerders willen één ding het
liefst: regeren!
DOEL
EN MIDDELEN
Een
wereld zonder dwang is natuurlijk vanzelf ook een wereld zonder geweld,
dus zonder legers en wapens.
Toch
zijn er anarchisten geweest die geweld gebruikten. Zij vonden dat het doel
(een wereld zonder onderdrukking en heerschappij) de middelen
(bijvoorbeeld een aanslag plegen op een machthebber) heiligde.
Konsekwenter is het om te zeggen dat de middelen in overeenstemming moeten
zijn met het doel. Anders ben je ongeloofwaardig. De meeste anarchisten
zijn tegen geweld tegen alles wat leeft. Tegenwoordig gaat de diskussie
vooral over geweld tegen materiaal. Ruiten ingooien, machines en wapens
onklaar maken, enzovoort. Het mooiste is het, vind ik, als het streven
naar anarchie geheel vrij van agressie is. Maar wat is er tegen het
'ongevaarlijk maken' van wapens, objekten die zèlf bedoeld zijn voor een
doel-heiligt-de-middelen-strijd?
EKONOMIE
Eén
van de grootste veroorzakers van problemen in de wereld is de ekonomie van
de rijke landen. Een kapitalistiese ekonomie heeft als basis dat die
altijd moet groeien. Dat betekent dat er steeds meer grondstoffen
verbruikt worden (milieuvervuiling), dat mensen (kinderen zelfs) en dieren
(bio-industrie) worden uitgebuit, en dat er altijd winnaars en verliezers
zijn. Veel oorlogen en andere ellende tussen mensen zijn terug te brengen
op deze graai-ekonomie.
DWARSE
EKONOMIE
Een
andere ekonomie is noodzakelijk, anders gaat de wereld naar de knoppen.
Door oorlog, milieurampen, of andere gevolgen van kortzichtig gedrag van
mensen. In plaats van om konkurrentie (wie het snelst en het best in het
eigen voordeel kan handelen) gaat het bij een alternatieve ekonomie om
samenwerking. Er is genoeg voedsel en water voor iedereen op de wereld.
Ook kunnen er genoeg fijne woonplekken voor iedereen zijn. Zo'n andere
ekonomie zou je 'dwarse ekonomie' kunnen noemen, want die gaat dwars in
tegen de huidige ekonomie.
SCHOOL
Wat
zou er gebeuren als naar school gaan niet langer verplicht was? Ik denk
dat dan toch nog bijna alle jongeren naar school zouden gaan. Tenminste,
als de scholen echt waren wat ze zouden moeten zijn plekken waar een hoop
te leren valt, en waar elke jongere de kans krijgt in overleg met anderen
een interessant leerprogramma samen te stellen.
WERK
Voor
werk geldt iets dergelijks. Een betaalde baan hebben betekent nu vaak dat
je een baas boven je hebt. Of dat je zelf leiding moet geven aan anderen,
ondergeschikten. Dat strookt natuurlijk beide niet met het anarchisties
ideaal! Veel banen houden bovendien in dat je fors bijdraagt aan
milieuvervuiling, natuurverpesting, dierenleed of aan het uitbuiten van
mensen. Hoe kritieser je bent hoe meer banen er afvallen.
Maar
als je helemaal niet meedoet aan de gangbare ekonomie, waarvan moet je dan
leven? Het probleem met de samenleving van nu is dat je bijna wel mee
móet doen met de heersende ekonomie, want overal is geld voor nodig, en
alles is al in bezit genomen door anderen. Als al het werk vrijwillig was
en iedereen een basisloon had, dan kon iedereen met plezier prettig èn
nuttig bezig zijn.
EEN
STAP VERDER: KADOOTJESEKONOMIE
Stel
je voor, een bakker wil brood bakken maar heeft geen meel. De molenaar
zegt hier heb je een zak. En de boer geeft gratis graan aan de molenaar.
De bakker bakt brood en deelt dat uit, onder andere aan de molenaar en de
boer. Voor niets natuurlijk. De kadootjesekonomie! Het tegendeel van een
graai-ekonomie. Mensen zien elkaar niet als vijand, maar als medemensen,
waarmee je samen kunt werken, en waaraan je met plezier iets geeft. Je
vertrouwt erop dat zij ook jou niet zullen vergeten.
LANGE
TERMIJN - KORTE TERMIJN
Meestal
wordt er bij het oplossen van problemen slechts naar de korte termijn
gekeken. Door de onderlinge konkurrentie (tussen individuen, bedrijven,
landen) durft bijna niemand stappen te zetten die goed zijn op langere
termijn. Vermindering van milieuvervuiling is daarvan een schrijnend
voorbeeld.
Anarchie
gaat heel erg over de lange termijn. Op korte termijn is het op
wereldschaal niet haalbaar. Maar anarchie nastreven is altijd haalbaar, en
daarmee is een klein stukje van de wereld alweer mooier geworden!
MOGELIJK
- NOODZAKELIJK
Kapitalisme,
diktatuur, uitbuiting, sexisme, racisme, vreemdelingenhaat, al die dingen
zijn mogelijk, maar niet noodzakelijk. Een wereld waar 20% van de mensen
80% van de rijkdom (goederen, voedsel, geld) bezit is niet noodzakelijk.
Een betere wereld is mogelijk, en die komt er, als veel mensen dat willen!
VOETAFDRUK
Er
is uitgerekend dat als je alle bruikbare grond eerlijk zou verdelen onder
de mensen, iedereen ongeveer 1,7 hectare zou krijgen. Daar moet je dan
alles uithalen woonplek, speel- en sportplek, voedsel, water.

Het lijkt
best veel, en het is ook ruimschoots genoeg. Vele vele mensen op de wereld
gebruiken hiervan maar een piepklein stukje. De gemiddelde Nederlander
echter maakt een veel grotere 'voetafdruk', namelijk ruim vier hektare,
2,5 maal die 1,7 ! Zo lang dat zo is verhinderen die Nederlanders dus
mensen uit de 'derde wereld' om het beter te krijgen.
VAN
VERSLAVING NAAR AUTONOMIE
Veel
mensen zijn verslaafd. Niet zozeer aan drugs, maar ook aan andere stofjes.
'Ik móet koffie, anders ben ik geen mens!' zeggen sommigen elke ochtend.
Ook zijn velen verslaafd aan werk. Ze weten niet wat ze moeten doen als
het werk ineens stil ligt. Anderen zijn verslaafd aan televisiekijken of aan hun smartphone. Dat
is lekker makkelijk. Dan hoef je zelf niet zoveel na te denken. Het
programma ligt al voor je klaar.
Maar
natuurlijk is zo'n verslaving helemaal niet noodzakelijk. Zelfs een lichte
vorm van verslaving, een konsumptieve levenshouding, niet. Tegenover
verslaving staat autonomie, een aktieve levenshouding. Autonomie wil niet
zeggen dat je alles alleen doet, maar wel dat je jezelf 'bestuurt'.
Daarvoor moet je af en toe flink nadenken en dat kost net iets meer
moeite. Maar het is volgens mij de moeite zeker waard, want wie wil er nu
onder de plak zitten van wie of wat dan ook?
KOSMOPOLIS
In
de oudheid waren er al filosofen die zich wereldburger noemden, in plaats
van 'inwoner van Athene' of wat voor stad of streek of land dan ook.
Hiermee kan je ook uitdrukken dat je je bekommert om het geheel, en niet
alleen maar om jezelf, je familie, je vriendenklup, je stad, streek of
land. Kosmopolieten of wereldburgers (het betekent hetzelfde) zijn net als
anarchisten voor het opheffen van landsgrenzen. Ze geven niet om
uiterlijke kenmerken van mensen of ze man of vrouw zijn, wit, roze, bruin,
geel, rood of zwart, of ze homo of hetero zijn, of ze Nederlander,
Japanner, Nigeriaan of Chinees zijn, klein of groot, oud of jong, ziek of
gezond, rijk of arm, breed of smal, het maakt allemaal niets uit! We
willen allemaal genoeg te eten en drinken hebben, een dak boven ons hoofd,
vrede, gezelligheid, prettige en interesante bezigheden en nog zo wat
dingen.

ANGST
OM AF TE WIJKEN
Veel
mensen willen graag ergens bij horen. En liefst bij een grote groep. Ze
doen wat de meeste mensen doen, wat hun vrienden doen, wat de familie doet
en gedaan heeft. Wat in kranten en tijdschriften staat.
Er
zijn relatief veel jonge mensen anarchist, omdat jongeren het soms juist
wel leuk vinden om af te wijken. Alleen degenen die zelfstandig denken
belangrijker vinden dan ergens bij horen, en die anarchie het mooiste
ideaal vinden, die blijven doorgaan.

ALLE
DIEREN VRIJ!
Ook
voor dieren kan de wereld een veel betere plek worden dan die nu is. Het
is mogelijk om geen vlees te eten, om zelfs niets dierlijks te gebruiken,
ook geen leer of wol. De toekomst kan er een zijn waarin alle dieren vrij
zijn. Waarin ze, net als de andere dieren die al vrij waren, hun eigen
leven leiden, zonder bemoeienis van mensen. Bovendien kunnen mensen ervoor
zorgen dat er weer meer bossen en andere uitgestrekte natuurgebieden
komen, waardoor er voor de dieren weer meer plek is waar ze ongestoord
kunnen leven.
DIVERSITEIT
Dit
is een kort verhaal over anarchie. Er is natuurlijk veel en veel meer over
te zeggen. Ook is de anarchistiese beweging heel divers. Er is geen Juiste
Lijn, zoals bij politieke partijen wel het geval is.
Iedereen
kan zich anarchist noemen, en dat op een eigen manier invullen. Toch kan
je wel stellen dat alle anarchisten als het ware allergies zijn voor
dwang. Ik denk eerlijk gezegd dat dat aangeboren is. Bij anarchisten, bij
iedereen...!

Verder
lezen
Van
de vele anarchisten uit het verleden hier slechts een paar namen, in elke
fatsoenlijke bibliotheek zijn hun boeken te vinden Pierre-Joseph Proudhon,
Michael Bakoenin, Pjotr Kropotkin, Lev Tolstoj, Ferdinand Domela
Nieuwenhuis, Emma Goldman, Voltairine de Cleyre, Gustav Landauer.
Nederlandstalige
anarchistiese tijdschriften:
De AS (zoek op tijdschrift-de-as),
Buiten
de Orde (de Vrije Bond).
E-mail: atalanta (apenstaartje) antenna (punt) nl
Terug
naar Atalanta
Tisdat-reeks
Er zijn er nu vier van deze miniboekjes: 'Anarchie, tis dat?',
'Veganisme, tis dat?', 'Feminisme, tis dat?' en 'Kapitalisme, tiswat'. Elk
boekje bestaat uit 16 bladzijdes op A6 formaat, met veel plaatjes erbij.
Ze zijn geschreven voor 'beginners', als eerste kennismaking.
Maar ook anderen vinden ze vaak leuk.
Een papieren versie (miniboekje) is voor 50 cent mee te nemen bij onze stand, en zo je wilt
sturen we er eentje mee bij een bestelling van een boek of spel. Wil je hele stapels om zelf te verspreiden? Dat kan ook, tegen onkostenvergoeding (50 cent per boekje). Neem contact met ons op!
|
|